Hanoi - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Abby Schellings - WaarBenJij.nu Hanoi - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Abby Schellings - WaarBenJij.nu

Hanoi

Door: Abby

Blijf op de hoogte en volg Abby

20 Maart 2023 | Vietnam, Hanoi

Vandaag 16 maart vertrekken we naar Bangkok om na een nachtje door te gaan naar Vietnam. Nooit eerder geweest dus we hebben er zin in. Na een pittige periode van mijn Senior Purser cursus en drukte op Rod zijn werk even weer genieten van hele andere dingen! We gaan een kleine cruise maken bij Halong Bay, daarna de nachttrein nemen van Hanoi naar Hue en de Chu Chi tunnels in bij Ho Chi Minh Leuke avonturen dus weer!!! Aan boord van onze vlucht kende ik de meeste van de Crew, heel gezellig. Was wel een lange vlucht met weinig slaap....zzzz... aangekomen in BKK moesten we nog een half uurtje met de taxi naar ons hotel.... Dat werden 2 uren pfff hahaha nu werd de tijd daardoor om later te gaan slapen ons wel makkelijk gemaakt. Het hotel was heel relaxed en schoon en 's-ochtends wilden we het bed inpakken en mee naar huis nemen! Hahaha, echt heerlijk!

Nadat we waren aangekomen zijn we meteen de straat opgegaan om te eten en iets voor de volgende ochtend te halen. We moesten weer om 4uur op.... heel goed geregeld Abs.... Not! Maar na wat rondgewandeld te hebben uiteindelijk bij de Pizzahut, jaja echt! gegeten. Nu was deze Aziatisch georiënteerd dus nee geen pizza gegeten. Terug in het hotel deed Rod het licht uit en ik heb hem niet eens in bed horen stappen, ha!

Zaterdag

Pfff was vroeg maar alles liep soepel. Relaxte vlucht, altijd leuk om te zien hoe andere maatschappijen het doen. In het hotel konden we wij niet inchecken,we waren veel te vroeg. We konden onze rugzakken achter laten en zijn iets gaan eten. Er was een soort cruiseschip nagebouwd met op iedere verdieping een terras met een restaurant. Dat ziet er gaaf uit, kom eten..... het was 11 uur "ohhh nooo, not time voor lunch yet" ...:(@@%#[e-38]@%!%...Als je trek hebt wil je dat niet horen.... weet nog niet of we Vietnam leuk vinden...! Gelukkig was om de hoek een restaurant met een grote verrassing. Wat voor een soort eten wilt u? Lokaal! Ok, de lift in 4de verdieping een heel leuk eettentje met een beter uitzicht op het meertje dan op de loveboat!!! Terug in het hotel hadden we om de tijd te overbruggen een massage geregeld.... verder niet decadent maar gewoon lekker. Bij de massage zat er binnen 2 tellen een vrouw op mijn rug. En ook bij Rod. Uhhh, whahaha! 2 tiny vrouwtjes met een kracht in die handen waar je U tegen zegt. Heerlijk! Eindelijk naar de kamer. We hadden een kamer met balkon... in het drukste gezelligste, gedeelte van de stad.... Wat een p....herrie was dat. Gelukkig waren we heel moe van de jetlag! Eind van de middag gingen we naar Train street. We namen een Cyclo(fiets met stoeltjes voorop) met man 2x onze leeftijd en maar een 1/4 van ons gewicht Hij werd zowat door ons gelanceerd toen we gingen zitten, Hilarisch! Maar we betaalden hem de volle mep dus hij vond het prima. Met gevaar voor ieders leven gingen we op pad. Man, man, man, wat een zooitje is het verkeer daar.....maar op een of andere manier gaat het altijd goed. Trainstreet is een smal straatje waar de trein bijna de huizen raakte. Jammer genoeg reed de trein er niet meer, maar om rails bijna door de huizen te zien lopen is heeeeel apart. Rod had bij Erica op reis gezien dat je hier Eggcoffee moest proberen. Dus op zoek naar een tentje die dit verkocht..... waren er gelukkig heel veel ;) we kwamen uit bij een hipster tentje. Leuke vlotte gasten. Nieuwe ervaring Eggcoffee, iets met eieren gecondenseerde melk dit opkloppen tot schuim en op de koffie. Lijkt op een cappuccino maar dan anders. Tijdens het wachten op een bankje voor het tentje kwam er een vrouw met lokale lekkernij langs. Soort deegballen met suiker. Nee, dank je, nee echt! Waar het dan fout gaat weet ik niet maar voor we het wisten was Rod aan het betalen. Op dat moment komt een van de eigenaren met onze Eggcoffe. Hij zegt in het Engels tegen ons " what are you paying for that?" Toen hij het hoorde vertelde hij de dame iets wat wij niet verstonden. Rod moest 50 betalen van haar en die man zei "no 20, not more!" Vrouwtje droop af, wij een hap in de ballen nemen... Gatver! Een vettige deegbal! Weer een les geleerd! Toch wat scherper blijven met een jetlag!

De Eggcoffee was heerlijk, maar heftig.we hoefden voorlopig niet te eten. Nog lekker rondgestuind, toch maar iets eten.

Streedfood proberen, neergestreken bij een tentje waar het druk was. Dan is het vast goed! Maar toch maar niet, we zagen wat mensen op hun tafel kregen..groot bord met witte noedels, groot boord met ongekookte groente en een grote kom met soort soep met vage vlees ballen.... Rod kijkt me aan zo van dit eet ik niet, ik ook niet! Opgestaan, doei! Stukje verder zagen we een restaurant wat er sjiek uitzag, maar heel leuk, lekker en betaalbaar was. Verder zijn we geen luxe poezen hoor.... hahahaha!

Aan de wandel, komt er een vrouw op ons af met zo'n stok over haar schouder aan de uiteinden fruit zodat het in evenwicht blijft.. Zegt ze "very heavy you try" voor ik het wist had ik dat ding op mijn schouder en een Vietnamese hoed op. Tegen Rod "Take picture" oh nice! "Now you try" ik foto van Rod maken met haar erbij. Zegt ze "here for you" zakje fruit. Ik nog heel dom "oh thank you" "200VND"...." Wait what?"...ik kijk Rod aan en schiet in de lach, Rod heeft nog het besef om af te dingen en ze loopt lachend weg. Wij keihard lachen, ik zeg je wordt genaaid waar je bij staat. Grootste lol met z'n 2en.

Nog een rondje markt gelopen en naar ons bedje. Maar slapen lukte niet, was zo'n herrie buiten. Omdat het weekend was werd er steeds gezegd.

Zondag

Volgende ochtend ontbijt in het hotel. Dat was prima alleen de jongeman in de bediening hadden we alle 2 binnen 5 min al ontslagen. Hij kon maar 1 ding tegelijk, werd ook geïrriteerd als je 2 dingen in 1 zin vroeg..... die kop van Rod!.... Maar uiteindelijk gekregen wat we graag wilden.

Vroeg op pad, eerst naar de oude gevangenis uit de Franse koloniale tijd. Pittige verhalen. Echt wel indrukwekkend als je daar dan rondloopt. Verder wandelen naar een tempel. Zou heel mooi zijn met allemaal mooie kleuren..... die was jammer genoeg dus dicht.... Het was zondag!...

We waren alweer een tijdje onderweg dus maar even lunchen. Ik had een leuk eettentje gezien op internet. Bha Mi 25. De foto's zagen er lekker uit. Broodjes of te wel pistoletjes(de Franse invloed is echt nog wel aanwezig) met aziatische inslag. Mensen staan hier echt in de rij, dus wij ook. Was dan ook echt verrukkelijk! Rustig terug naar het hotel en even onze ogen dicht, want we komen echt slaap tekort. Wakker worden en door naar de massage. Was gisteren zo lekker dus nog maar een keer en hop binnen 2min zaten ze weer op onze rug. Weer helemaal lening en buigzaam.... voor zolang dat duurde de straat weer op. Als je naar buiten loopt kom je meteen weer in een heksenketel van herrie en drukte. Je denkt echt OMG, maar het heeft ook wel weer iets. We hadden voor de zekerheid gereserveerd bij een van de bekendere restaurantjes, gelukkig maar, want het was een klein gezellig bistrootje. En erg in trek. We werden naar onze tafel gebracht. Er werd gezegd dit is jullie menu "you only have to pay for the drinks".... Uhhhh! Dat is lekker, toch maar gezegd dat dit niet voor ons was.... we zijn daarna nog even over de markt gestruind en als afsluiter van Hanoi bij een skybar een G[e-38]T genomen...of 2.. Morgen op naar een volgend avontuur.

Hanoi wat was je leuk, maar wat was je druk!!!